Hvad betyder "forudsigelighed"?
Forudsigelighed handler om at få tilpas med information på det rigtige tidspunkt. Bliver der indført ny teknik? Ansat nye medarbejdere? Er der andre opgaver eller ændringer på vej på arbejdspladsen? Fortæl om det i god tid og giv mulighed for at stille spørgsmål. Det handler om at mindske uvished og give tryghed på de store linjer omkring den enkeltes arbejdssituation.
Tegn på at det er en god ide at arbejde med forudsigelighed
Der kan i jeres APV, trivselsundersøgelse eller kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø eller på anden vis være medarbejdere, der giver deres meninger til kende fx:
- om information ift. egne arbejdsopgaver, ledelsens planer eller ændringer og andre vigtige forhold
- om omfanget af information
- om relevansen af information
- om hvordan og hvornår der gives information
Hvis der er negative tendenser, så kan forudsigelighed være et godt område at arbejde med. Hvis det allerede fungerer godt, kan du bygge videre på jeres gode erfaringer.