Branchefællesskabet for arbejdsmiljø
Søg

Fire hurtige om social kapital

Hvad er social kapital i butikken? (skema)

Den sociale kapital er den usynlige værdi i stærke indre samarbejdsrelationer i butikken. Der er en klar forbindelse mellem et højt niveau af social kapital og kvaliteten og produktiviteten af det daglige arbejde. En høj social kapital er også med til at give øget trivsel og tilfredshed med jobbet.

Har I en høj social kapital?

Hvis I vil arbejde med at styrke den sociale kapital, er det klogt at starte med at kortlægge, hvor stor jeres sociale kapital er allerede.

Hvis I er en mindre butik med op til ca 15 medarbejdere, kan I tage en hurtig temperaturmåling med skemaet Fire hurtige om social kapital. I kan fx gøre det på et personalemøde, hvor I udfylder skemaet og diskuterer resultaterne. Det kan gøres på en halv til en hel time.

De tre nøglebegreber i social kapital er tillid, retfærdighed og samarbejdsevne og kaldes ofte ”de tre diamanter”.

 

Arbejdsmiljøgruppen er en naturlig part, hvis I vil arbejde med at kortlægge og styrke jeres sociale kapital. Det, at arbejdsmiljørepræsentant og måske tillidsrepræsentant deltager i indsatsen, kan være med til at skabe tillid blandt medarbejderne.